Hitori-geiko

Aina ei pääse salille treenaamaan ja välillä vaikka pääsisikin, ei voi harjoitella täysillä bogu päällä jonkin vamman tai sairauden takia. Mutta vaikka olisikin hieman epävireessä tai vaikkapa jokin paikka kipeänä, voit aina tulla salille tekemään omaa harjoittelua. On oikein hyvää harjoittelua (ja joskus parempaakin kuin bogu-harjoittelu) tehdä vaikkapa  subureita ja peruslyöntejä rauhassa yksinään peilin edessä. Silloin voi rauhassa keskittyä liikkeisiin ja katsoa tulevatko lyönnit

Subureita peilin edessä

Subureita peilin edessä

suoraan, isolla liikkeellä ja miltä oma jalkatyö näyttää. Jos käy normaaleissa harjoituksissa kerran tai kaksi viikossa, on hyvin vaikeaa omaksua uusia asioita ilman jonkinlaista omaa ekstra-treeniä.

Monet korkeat opettajat, samoin kuin kendon japanin- ja maailmanmestarit vannovat peilin edessä harjoittelun hyötyihin. Jo oman kamaen tarkastelu auttaa ja se, että näkee omin silmin millainen oma lyönti on, sen sijaan että kuvittelee sen näyttävän joltakin voi kehittää harjoittelijaa paremmin kuin harjoittelu toisten mukana.

Olisi erittäin hyvä jos seuran jäsenet vihdoin ymmärtäisivät mitä oma sali merkitsee. Se merkitsee sitä, että sali todellakin on meidän käytössämme 24/7. Puuvillassa vielä ollessamme katselin ihmeissäni, kun yhden jaoksemme harrastajat istuivat pukuhuoneessa kunnes kello oli tasan neljä ja harjoitukset alkoivat, vaikka sali oli jo tyhjä ja valmiina käyttöön 😮 Joten jatkossa, muistakaa että saliin saa mennä ennen treenejä ja sinne saa jäädä niitten jälkeen…oikeastaan pitäisikin. Ennen harkkoja voi tehdä subureita ja mitä tahansa omaa harjoittelua ja treenien jälkeen voisi jäädä venyttelemään.

Omaa treeniä voi toki tehdä kotonakin. Jossei pääse salille, voi mennä lenkille, tehdä hieman lihaskuntotreeniä, tai tehdä subureita kotona. Kaikki tämä hyödyttää seuraavia treenejä enemmän kuin sohvalla tai tietokoneen ääressä istuminen.  Ei elämä tietenkään ole vain kendoa varten, jos kendon harrastaminen ilman suurempia tavoitteita on oma juttu, niin riittää toki että tulee kerran pari viikossa paikalle ja tekee jotain. Mutta jos tavoitteena on jatkuva kehittyminen kendossa, on vaikeaa kuvitella, että se onnistuisi pitkällä aikavälillä ilman omaehtoista itsenäistä harjoittelua.

Mainokset

Posted on 22.1.2014, in Yleinen and tagged , , , . Bookmark the permalink. Jätä kommentti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

kendoinfo.net

Kendo information from Geoff

dillonlin.net

Porin kendoseuran tarinoita

kenshi247.net/blog

Just another WordPress.com site