Toiminnallista markkinointia

Porin kendoseura oli tänäkin vuonna mukana toista kertaa Porissa järjestettävässä Nuori Pori harrastaa -tapahtumassa, joka on Porin vapaa-aikaviraston ja paikallisten yhdistysten yhteistyössä järjestetty tapahtuma mitä alkuun panemassa oli viime vuonna myös seuramme omaa väkeä. Tänä vuonna tapahtuma keräsi Kirjurinluotoon noin 2 000 kävijää, joista suurin osa oli kohderyhmän mukaisesti tietenkin lapsia ja nuoria.

Tapahtuman tarkoituksena on näyttää, että alueella on paljon harrastustoimintaa mikä sopii pienillekin lapsille! Kohderyhmän takia esittelypisteiden toivotaan olevan myös toiminnallisia, koska lapsia ei niinkään kiinnosta laput, esitteet ja pelkät kuvat vaan he haluavat tehdä ja toimia.

Miten siis esittelet kendoa, lajia mitä eivät lapset ja nuoret tunne alkuunkaan? Esittelyn pitää olla toiminnallista mutta kuitenkin turvallista ja kaikille sopivaa. Esittelyn tarkoituksena on tietenkin saada uusia innokkaita harrastajia peruskurssille ja muksu- ja junnuryhmiin.

Kuva: Karhukuntien Nuorten Verkkolehti

Lapset saivat Nuori Pori harrastaa -tapahtumassa lyödä ilmapalloja rikki Tonin opastuksella. Kuva: Karhukuntien Nuorten Verkkolehti

Vuosia seuramme vetäjät ovat käyttäneet ilmapalloja Pitkis Sport -tapahtuman kendoleirillä ja tämä on ollut suuri hitti. Käytössämme Nuori Pori harrastaa -tapahtumassa oli noin 100 kappaletta ilmapalloja, mitkä loppuivat paljon ennen tapahtuman loppua. Vielä tämän jälkeen lapset tulivat kyselemään onko tämä se paikka missä saa lyödä ilmapalloja rikki? Ilmapallot vetoavat ja kun kerrankin saa vielä lyödä lujaa luvan kanssa, oli lapsia jonoksi asti yrittämässä ilmapallon rikkomista.

En voi väittää tätä todeksi, mutta uskon että toiminnalliset esittelyt lajista ovat tehokkaampaa markkinointia kuin mitkään julisteet tai flyerit. Vaikka pelkkien ilmapallojen rikkominen lyömällä miten sattuu voi olla aika kaukana todellisesta kendosta, saavat lapset tälla tavoin ensikosketuksen lajiin ja ymmärtävät mitä siinä tehdään: lyödään miekalla vastustajaa! Näin lapset saavat muodostaa oman mielipiteensä heti pitävätkö lajista, kun taas mainoksen nähdessä vanhemmat päättelevät lapsensa puolesta millaista kendo mahtaa olla.

Tapahtumissa, markkinoilla tai messuilla lajin esittelyn hyvänä puolena on myös kontakti suoraan toiseen ihmiseen. Nuori Pori harrastaa -tapahtumassa moni vanhempi oli yllättynyt että tarjoamme kendo treenejä kaikille yli 4-vuotiaille lapsille. Näin pystyimme heti selittämään mistä lasten harjoituksissa on kyse ja mistä ne koostuvat. Vanhemmat saivat asiasta siis enemmän tietoa kuin mitä olisivat ehkä saaneet esimerkiksi internet-sivuiltamme, jos olisivat koskaan sinne päätyneet.

Kendo, iaido ja jodo ovat Suomessa vielä hyvin tuntemattomia lajeja. Olen lähes poikkeuksetta joutunut aina selittämään mitä laji on kun olen kertonut sitä harrastavani. Sen takia meidän ja kaikkien muidenkin seurojen ympäri Suomea olisi hyvä näkyä lähes jokaisessa tapahtumassa, missä se vain on mahdollista! Näin ihmiset näkevät lajia ja oppivat muistamaan mitä se on, eikä laji ole vain yksi mystinen juttu lisää tässä maailmassa.

Mainokset

Posted on 27.8.2013, in Yleinen and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Jätä kommentti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

kendoinfo.net

Kendo information from Geoff

dillonlin.net

Porin kendoseuran tarinoita

kenshi247.net/blog

Just another WordPress.com site